15 juli

Ojoj vad tungt det var att stiga upp imorse, Bus däremot var vaken när jag kom ner i köket 4.30 och var taggad som vanligt över en ny dag med nya möjligheter. Som vanligt hann jag med en prommis med hundarna innan jag for och jobbade. När jag kom hem ca 6 h senare var alla vovvisarna överlyckliga. 
På eftermiddagen så har jag sovit en sväng, det var välbehövt, jag har bakat både bröd och muffinsar, varit på prommis med hundarna samt nu på kvällen tränat med alla mina fyrbenta.
 
Buset fick prova på lydnadens apportering i klass 1. Hon tog apporten galant dock behöver vi träna på det här med att hålla kvar tills "loss"-komandot kommer. Men det känns otroligt skönt att jag inte kommer behöva traggla på med apporten med Bus som jag har gjort med de fläckiga. Vi tränade också "fot"-position, vilket jag tror (hoppashoppas) börjar lossna. Men det är bara att nöta, någon gång släpper det.
Med Idefix blev det lite rallyträning. Idag blev det att sitta framför för att sedan gå runt mig på höger sida för att sätta sig i "fot"-position. Det gick super, känns som att han har en del då jag tränat lite freestyle med honom tidigare.
Med Maya blev det apportering båda från klass 1 och 2. 2:ans apportering kan hon galant, 1:ans går hyfsat bra nu. Men vi har ju lite mer tid på oss för få till det perfekt. Vi tränade även läggande under gång samt ställande under gång. Läggandet är inga problem men jag tränar så hon ska förstå skillnaden mellan dom två. Sen avslutade vi med en platsliggning med mamma och Morris vilket också gick super! Hon lägger ner hakan på backen så fort jag lämnar henne och lyfter den först när jag kommer tillbaka. 
Det har alltså varit en lyckad träningskväll, det är så otroligt kul att träna med dom allihopa då man ser hur kul dom tycker att det är. Alla bjuder verkligen! 
 
Nu är jag ledig i fem dagar så jag ska försöka hinna med mer hundträning. Jag och mamma ska förhoppningsvis upp i spårskogen imorgon igen så får Bus spåra. Hon har inte riktigt fattat vad vi håller på med men klöven är kul!
Jag bjuder på en ståbild som vi tog på Bus i förra veckan, hon är rätt snygg!
 
Slutligen vill jag passa på att tipsa alla som bor i Luleå och är hundintresserad att på torsdag så annordnar vi i Luleå HU rallylydnadsträning, för mer information gå in på vår fb-sida. 
 
1 Mamma:

skriven

Hon är jättesöt, lilla buset!

Kommentera här: